zondag 26 januari 2020

De Date

De Date

Dinsdagavond 14 januari 18:30 stap ik bij mijn vriendin Anja in de auto. Even later laten we ons zelf binnen in het huis van Carola, onze gastvrouw. Vanavond vieren we als hockeyteam het nieuwe jaar 2020.

Eén lange tafel vult de moderne L-vormige woonkamer. Hij is stralend opgedekt met brandende kaarsen reflecteren in fraai glaswerk. Letterlijk een schitterend tafereel. In de korte poot van de L vinden we onze teamgenoten, 22 in totaal. Speelsters en oud speelsters, met zorg gekleed, uitbundig aan de babbel, glaasje bubbels in de hand.

Vanuit de keuken komen de heerlijkste geuren. Sandra en haar zus, sinds kort toegetreden tot ons dameshockeyteam, maken zich nu op een geheel nieuwe wijze onmisbaar. Het duurt niet lang voordat de eerste lekkernijen voorbij komen.

Ik zoek een plaatsje naast vriendin Hetty. Zij en ik hebben elkaar al een poosje niet gezien of gesproken, dus hoogste tijd. Zowel Anja als Hetty ken ik sinds jaar en dag, inmiddels zijn we onafscheidelijk: we sporten samen, gaan minimaal drie keer per jaar een lang weekend met elkaar op pad. We wisselen onze nieuwtjes uit. Ik vertel haar dat ik mijn blog nieuw leven heb ingeblazen en dat ze er nodig weer eens op rond moet snuffelen. Zij vertelt over haar pup, een ruwharige teckel, Juultje. 

Ondertussen wordt ons het ene na het andere culinaire gerecht voorgeschoteld. We genieten van het eten, maar zeer zeker ook van het gezelschap. Aan gesprekstof is er zoals gebruikelijk, geen gebrek. De meesten van ons kennen elkaar al zo lang, samen werden we 55+. Ook al hebben we elkaar even niet gezien, we schuiven zo weer aan en gaan verder waar we gebleven zijn. 

Tijdens het dessert stapt onverwacht Elsbeth binnen, we zijn even stil en geraakt. Elsbeth heeft vandaag haar moeder begraven en neemt toch de moeite nog even aan te schuiven. 

Wanneer Bianca, sinds jaar en dag onze coach, haar korte, krachtige speech uitspreekt, memoreert ze aan onze bijzonder hechte onderlinge band, dankt onze gastvrouw en onze geweldige kokkies. 

Op enig moment komt Marcel, de echtgenoot van Carola, binnen. Nieuwsgierig geworden door het geluid, komt hij even kijken hoe het gaat. Hij doet zijn best gezellig te mergen. Helaas voor Marcel gaat hem dat niet worden: leuke, knappe man, beste bedoelingen, maar tussen ons met onze jarenlange vriendschappen blijf je een buitenstaander, ook al ben je met één van ons getrouwd. 


IJsselstein, 26 januari 2020                                                                                         ARK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten