vrijdag 27 december 2019

Stront aan de knikker


Stront aan de knikker

Voor man en schoonzoon wordt dinsdag 24 december 2019 een memorabele klusjesdag. We zijn met de hele familie in ons chalet in de Franse Alpen. Het huis is inmiddels 24 jaar oud en er zijn onderdelen die hun leeftijd niet ontkennen. De toiletten lopen door, de flotters werken niet zoals het hoort, het toilet op de begane grond lekt. Man heeft einde vorig seizoen de Franse loodgieter uitgenodigd langs te komen, maar kennelijk heeft hij ons niet kunnen vinden. Nu stropen man en schoonzoon hun mouwen op en gaan aan het werk. Ze halen het spoelsysteem en de afvoer uit elkaar.

Ondertussen wordt er in de keuken ook hard gewerkt. Kleindochter van 11 wil een appelcake bakken en oudste dochter is druk met de voorbereidingen voor het Kerstdiner.

De mannen trekken erop uit om wat reserve onderdelen te kopen bij de Quincaillerie. Wanneer ze terugkomen worden oude onderdelen vervangen door nieuwe. Op enig moment zit man aan de keukentafel nieuwe onderdelen in elkaar te zetten met de oude voor zijn neus als voorbeeld. Wanneer ik de opening van het bestaande element inkijk, krijg ik een donkerbruin vermoeden, maar durf niet te geloven wat ik denk te zien. Voor de zekerheid vraag ik de ‘nieuwbakken loodgieter’: “is dat poep wat ik zie?”

Het antwoord is bevestigend en wordt begeleid door een scheldkanonnade waar geen woord Frans tussen zit. Hoe ik het in mijn hoofd haal hier iets van te vinden. Uhm, welke (d)rollen worden hier omgedraaid?? Denk maar niet dat er iets gebeurd, er wordt niets verplaatst, er worden geen verontschuldigingen gemaakt. Er is een royale garage, er is een groot terras, maar ja dat zijn niet de plekken waar je dit soort smerige werkjes doet.

Aan het einde van de dag laat God zij dank de Franse loodgieter zich alsnog zien en controleert de aansluitingen, zodat het water en andere zaken uitsluitend daar belanden waar wij ze hebben willen.

Chatel, 24 december 2019

ARK

Geen opmerkingen:

Een reactie posten